Sörmlands jazzscen har en rik och mångfacetterad historia, präglad av både små, intima klubbar och större konsertevenemang. Jazzen har pulserat i regionens ådror under större delen av 1900-talet och fortsätter att vara en viktig del av det sörmländska kulturlivet. Denna artikel utforskar de sörmländska jazzklubbarnas historia, deras betydelse och de utmaningar de mött.
Jazzens ankomst till Sörmland
Under 1900-talets första hälft nådde jazzen Sverige och vann snabbt mark även i Sörmland. Musikens rytmer och improvisation lockade både lyssnare och musiker. Lokala entusiaster började anordna konserter och danskvällar, vilket ledde till att de första jazzklubbarna bildades. För att få en djupare förståelse för jazzens utveckling i Sverige, är det viktigt att nämna Gruppen för svensk jazzhistoria. Denna ideella förening har sedan 1977 dokumenterat jazzens framväxt och utveckling i Sverige.
Eskilstuna – tidigt fäste för jazzen
Eskilstuna blev tidigt en central plats för jazzlivet i Sörmland. Redan 1947 grundades The Jazz Society, stadens första jazzklubb. Klubben, som var aktiv fram till 1961, blev en viktig samlingspunkt för jazzintresserade och bidrog starkt till det lokala musiklivet. Boken ”DIG Jazz: Jazzen och dansorkestrarna i Eskilstuna 1924-1969” av Stefan Wistrand ger en inblick i denna tid. Läs mer om Eskilstunas jazzhistoria.
Internationella besök i Eskilstuna
Eskilstuna hade också förmånen att ta emot flera internationella jazzstorheter. Bland dessa kan nämnas Duke Ellington (1939), Louis Armstrong (1952) och Count Basie (1962). Dessa besök, som ofta arrangerades i samarbete med lokala jazzklubbar, satte Eskilstuna på den internationella jazzkartan.
Börje Fredriksson – Eskilstunas jazzprofil
En av Eskilstunas mest framstående jazzmusiker var tenorsaxofonisten och kompositören Börje Fredriksson. Trots sin alltför tidiga bortgång räknas han som en av stadens främsta jazzmusiker. Läs mer om jazz i Eskilstuna.
Utmaningar och nya vägar för jazzen
Jazzen spred sig till andra delar av Sörmland. I Flen fanns under en tid föreningen Jazz i Flen. Men, som många ideella föreningar, stötte de på utmaningar. Bristande engagemang ledde till att föreningen till slut lades ner. Jazz i Flens historia speglar de svårigheter som många kulturföreningar kan möta.
Jazz i oväntade miljöer
Jazzen har också hittat nya och ibland oväntade arenor. Ett exempel är Floda kyrka, där kyrkoherden Lars ”Sumpen” Sundbom under 1980-talet arrangerade årliga jazzkonserter. Sundbom, som också spelade i bandet Sumpens Swingsters, startade dessa konserter 1982. Detta visar på jazzens förmåga att hitta nya uttryckssätt.
Dagens och framtidens jazz i Sörmland
Även om antalet traditionella jazzklubbar har minskat, lever jazzen vidare i Sörmland. Eskilstuna Jazzklubb är ett exempel på detta, och fortsätter att arrangera konserter. Scenkonst Sörmland har också bidragit genom att inkludera jazz i sina sommarkonsertserier, bland annat med den dansk-svensk-engelska jazztrion Phronesis. Se Scenkonst Sörmlands pressmeddelande.
Stöd till unga jazzmusiker
För att säkra jazzens framtid är det viktigt att uppmuntra unga musiker. Jazz i Sörmland, en paraplyorganisation för länets jazzklubbar, delar ut resestipendier till unga talanger, vilket ger dem möjlighet att delta i Svensk Jazz’s veckokurs. Detta är en viktig investering i nästa generations jazzmusiker. Läs mer om unga jazzmusiker i Mariefred.
En levande jazztradition
Jazzen har en stark tradition i Sörmland. Från de tidiga klubbarnas pionjäranda till dagens scen, har musiken format en del av regionens identitet. Det är en historia värd att bevara. Jazzen må ha förändrats, men dess själ och sväng lever vidare.